Mesmunawal est un dictionnaire amazigh. ⵎⵙⵎⵓⵏⴰⵡⴰⵍ ⵉⴳⴰ ⵢⴰⵏ ⵓⵎⴰⵡⴰⵍ ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ. مسمون ءاوال هو قاموس أمازيغي

Rechercher un mot

Glossaire des termes pédagogiques en tamazight



ⵜⴰⵎⴰⵡⴰⵍⵜ ⵏ ⵉⵔⵉⵎⵉⵡⵏ ⵉⴱⵉⴷⴰⴳⵓⵊⵉⵏ
Glossaire des termes pédagogiques en amazighe
قائمة للمفردات البيداغوجية بالامازيغية

tamaziɣt -ⵜⴰⵎⴰⵣⵉⵖⵜ - français 

aḍṛiṣ amallas- ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⴰⵍⵍⴰⵙ-  texte narrative

aḍṛiṣ amskan - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⴽⴰⵏ - texte prescriptif 

aḍṛiṣ amssfraw - ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⵙⴼⵔⴰⵡ - texte explicatif 

aḍṛiṣ amssnẓay- ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⵙⵏⵥⴰⵢ - texte  argumentatif

aḍṛiṣ anmsawal - ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵏⵎⵙⴰⵡⴰⵍ - texte conversationnel

aḍṛiṣ anγmas - ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵏⵖⵎⴰⵙ - texte informatif  

aḍṛiṣ asnummal - ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵙⵏⵓⵎⵎⴰⵍ - texte descriptif 

aḍṛiṣ asnγmas - ⴹⵕⵉⵚ ⴰⵙⵏⵖⵎⴰⵙ - texte informatif 

afars amgraw - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⴳⵔⴰⵡ - production collective 

afars amdan - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⴷⴰⵏ - production individuelle 

afars amiray - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ- production écrite 

afars amiwan - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - production orale

afukks - ⴰⴼⵓⴽⴽⵙ -  habilité

allas - ⴰⵍⵍⴰⵙ -  narration 

amagrad - ⴰⵎⴰⴳⵔⴰⴷ - chapitre

anaw n twinas - ⴰⵏⴰⵡ ⵏ ⵜⵡⵉⵏⴰⵙ - types de phrases 

anmmal - ⴰⵏⵎⵎⴰⵍ - guide 

annγms - ⴰⵏⵏⵖⵎⵙ- informer

armmus - ⴰⵔⵎⵎⵓⵙ - concept

asaggʷ - ⴰⵙⴰⴳⴳⵯ-  Supposition

asagm - ⴰⵙⴰⴳⵎ - ressource 

asdɣr - ⴰⵙⴷⵖⵔ- se situer 

asfti -ⴰⵙⴼⵜⵉ - conjugaison 

asftu - ⴰⵙⴼⵜⵓ - dictée

askan - ⴰⵙⴽⴰⵏ - prescription

asiṭṭn - ⴰⵙⵉⵟⵟⵏ - calcul 

asiwl xf tufrayin - ⴰⵙⵉⵡⵍ ⵅⴼ ⵜⵓⴼⵔⴰⵢⵉⵏ - exprimer ses sentiments

asiwl s isillifn - ⴰⵙⵉⵡⵍ ⵙ ⵉⵙⵉⵍⵍⵉⴼⵏ - expression gestuelle

asmar - ⴰⵙⵎⴰⵔ - préparation 

asmkl - ⴰⵙⵎⴽⵍ - remédiation

asmuttg - ⴰⵙⵎⵓⵜⵜⴳ - préparation

asmzazal - ⴰⵙⵎⵣⴰⵣⴰⵍ - comparaison

asnflul n izlan - ⴰⵙⵏⴼⵍⵓⵍ ⵏ ⵉⵣⵍⴰⵏ - création poétique

asnmal - ⴰⵙⵏⵎⴰⵍ - définition

asnnufr - ⴰⵙⵏⵏⵓⵔⴼ - dépréciation

asnuml - ⴰⵙⵏⵓⵎⵍ - description

asnγl - ⴰⵙⵏⵖⵍ - copie

asurs - ⴰⵙⵓⵔⵙ- situation- وضعية

asurs amkrus - ⴰⵙⵓⵔⵙ ⴰⵎⴽⵔⵓⵙ - situation problème 

asurs awttas - ⴰⵙⵓⵔⵙ ⴰⵡⵜⵜⴰⵙ - situation cible - وضعية هدف

asurs n ulmmud-ⴰⵙⵓⵔⵙ ⵏ ⵓⵍⵎⵎⵓⴷ- situation d’apprentissage

asurs  n umsawaḍⴰⵙⵓⵔⵙ ⵏ ⵓⵎⵙⴰⵡⴰⴹ - situation 
communicative 

asrs - ⴰⵙⵔⵙ - palier

assaγ - ⴰⵙⵙⴰⵖ - nomination 

assfru - ⴰⵙⵙⴼⵔⵓ - explication 

assitg - ⴰⵙⵙⵉⵜⴳ - appréciation

assnẓi - ⴰⵙⵙⵏⵥⵉ - argumentation 

assufγ n ilugn - ⴰⵙⵙⵓⴼⵖ ⵏ ⵉⵍⵓⴳⵏ - extraction de la règle

astal s usuγd - ⴰⵙⵜⴰⵍ ⵙ ⵓⵙⵓⵖⴷ - évaluation formative تقويم تكويني

astal s tugga - ⴰⵙⵜⴰⵍ ⵙ ⵜⵓⴳⴳⴰ- évaluation certificative -  تقويم إشهادي

astal - ⴰⵙⵜⴰⵍ/ tayaduzt - ⵜⴰⵢⴰⴷⵓⵣⵜ - évaluation 

aswir amiray - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - niveau de l’écrit
 
aswir awiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau oral 

aswir n urmas amiray - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵔⵎⴰⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - 
niveau de la compréhension écrite

aswir n urmas amiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵔⵎⴰⵙ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau de la compréhension
orale

aswir n uwnni amiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵡⵏⵏⵉ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau de l’expression orale

aswir n tsugrt - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵜⵙⵓⴳⵔⵜ - palier d’une compétence -مرحلة كفاية

aswuddu - ⴰⵙⵡⵓⴷⴷⵓ - gestion
 
awnni nɣdd afars amiray - ⴰⵡⵏⵏⵉ ⵏⵖⴷⴷ ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - expression ou production écrite

azruy - ⴰⵣⵔⵓⵢ - renoncement 

azzray amgru - ⴰⵣⵣⵔⴰⵢ ⴰⵎⴳⵔⵓ - correction collective

azzray amdan - ⴰⵣⵣⵔⴰⵢ ⴰⵎⴷⴰⵏ - correction individuelle

g ubrid n ulmmud - ⴳ ⵓⴱⵔⵉⴷ ⵏ ⵓⵍⵎⵎⵓⴷ - en cours d'acquisition 

iluɣma n usgzl n uḍṛiṣ - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⴳⵣⵍ ⵏ ⵓⴹⵕⵉⵚ - exercices de réduction du 
texte 

iluɣma n usmad - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵎⴰⴷ - exercices de complétion

iluɣma n ussirw n uḍṛiṣ - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵙⵉⵔⵡ ⵏ ⵓⴹⵕⵉⵚ - exercices d’enrichissement du texte

iluɣma n ussuds n twinst - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵙⵓⴷⵙ ⵏ ⵜⵡⵉⵏⵙⵜ -
exercices de réorganisation des éléments de la phrase

imqqimn - ⵉⵎⵇⵇⵉⵎⵏ - pronoms 

imqqimn imiltn - ⵉⵎⵇⵇⵉⵎⵏ ⵉⵎⵉⵍⵜⵏ - pronoms possessifs

imrnutn n ud
ɣar - ⵉⵎⵔⵏⵓⵜⵏ ⵏ ⵓⴷⵖⴰⵔ -adverbes du lieu 

imrnutn n wakud - ⵉⵎⵔⵏⵓⵜⵏ ⵏ ⵡⴰⴽⵓⴷ - adverbes du temps 

imskann - ⵉⵎⵙⴽⴰⵏⵏ - démonstratifs 

imyagn - ⵉⵎⵢⴰⴳⵏ - verbes 

imẓlayn - ⵉⵎⵥⵍⴰⵢⵏ - déterminants 

in
ɣmisn iffarn - ⵉⵏⵖⵎⵉⵙⵏ ⵉⴼⴼⴰⵔⵏ - informations implicites 

isa
ɣuln - ⵉⵙⴰⵖⵓⵍⵏ - Références / référentiels 

isggurn - ⵉⵙⴳⴳⵓⵔⵏ - moyens/ supports 

iskkiln n tfina
ɣ - ⵉⵙⴽⴽⵉⵍⵏ ⵏ ⵜⴼⵉⵏⴰⵖ - alphabet tifinaghe

isugam - ⵉⵙⵓⴳⴰⵎ - ressources 

ittwalmad - ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - acquis
ُ
ur ittwalmad - ⵓⵔ ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - non acquis 

tabiblyugrafiyt - ⵜⴰⴱⵉⴱⵍⵢⵓⴳⵔⴰⴼⵉⵢⵜ - bibliographie 

tabridt - ⵜⴰⴱⵔⵉⴷⵜ - méthodologie


tabridt n uswuddu - ⵜⴰⴱⵔⵉⴷⵜ ⵏ ⵓⵙⵡⵓⴷⴷⵓ - méthode de gestion 

tajṛṛumt - ⵜⴰⵊⵕⵕⵓⵎⵜ - grammaire 

talɣiwin d twilawin - ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⴷ ⵜⵡⵉⵍⴰⵡⵉⵏ - formes et expressions

talɣiwin n tfada - ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⵏ ⵜⴼⴰⴷⴰ - formes du conditionnel 

talɣiwin n tɣara - 
ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⵏ ⵜⵖⴰⵔⴰ - formes d'état 

tamgalt - ⵜⴰⵎⵔⴳⴰⵍⵜ - conclusion

tamsirdt - ⵜⴰⵎⵙⵉⵔⴷⵜ - cours  - درس

tamyadast - ⵜⴰⵎⵢⴰⴷⴰⵙⵜ - approche 


tamyadast n uslmd - ⵜⴰⵎⵢⴰⴷⴰⵙⵜ ⵏ ⵓⵙⵍⵎⴷ ⵙ ⵜⵙⵓⴳⴰⵔ - approche de l'enseignement par compétences 

tanfust - ⵜⴰⵏⴼⵓⵙⵜ - conte 

tankda n wiyyaḍ - 
ⵜⴰⵏⴽⴷⴰ ⵏ ⵡⵉⵢⵢⴰⴹ - présenter autrui 

tankda n yixf - ⵜⴰⵏⴽⴷⴰ ⵏ ⵢⵉⵅⴼ - se présenter 

taratsa n ustal - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵓⵙⵜⴰⵍ - grille d'évaluation 

taratsa n uzzray - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵓⵣⵣⵔⴰⵢ - grille de correction 

taratsa n tmnẓit - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵜⵎⵏⵥⵉⵜ - grille de vérification

tarayt - ⵜⴰⵔⴰⵢⵜ - écriture

tasarwa - ⵜⴰⵙⴰⵔⵡⴰ - exploitation

tasddart - ⵜⴰⵙⴷⴷⴰⵔⵜ - paragraphe 

tasugrt tamirayt - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵉⵔⴰⵢⵜ -  compétence écrite

tasugrt tamiwant - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵉⵡⴰⵏⵜ - compétence orale 

tasugrt tamyawaḍt - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⵡⴰⴹⵜ - compétence communicative 

tasγnt gr-tanimant - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⴳⵔ- ⵜⴰⵏⵉⵎⴰⵏⵜ - fonction interpersonnelle 

tasγnt tamskant - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵎⵙⴽⴰⵏⵜ - Fonction directive 

tasγnt 
tamyawaḍt - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⵡⴰⴹⵜ - fonction communicative 

tasγnt tanimant -ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵏⵉⵎⴰⵏⵜ - fonction personnelle

tasγnt 
tasaγult - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵙⴰⵖⵓⵍⵜ - Fonction référentielle 

tasγnt tasnflult - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵙⵏⴼⵍⵓⵍⵜ - fonction créatrice

tastut - ⵜⴰⵙⵜⵓⵜ - mise en situation 

tawafit - ⵜⴰⵡⴰⴼⵉⵜ - découverte 

tawinst tamyagant - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⴳⴰⵏⵜ - phrase verbale

tawinst tanaḍt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⴹⵜ - phrase impérative

tawinst tanalawt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⵍⴰⵡⵜ -phrase déclarative

tawinst tanaẓaft - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⵥⴰⴼⵜ - phrase exclamative

tawinst tasqsayt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵙⵇⵙⴰⵢⵜ - phrase interrogative

tawinst tasmawant -ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵙⵎⴰⵡⴰⵏⵜ - phrase nominale 

tawinst tattwaγt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵜⵜⵡⴰⵖⵜ - phrase passive 

tazwurt - ⵜⴰⵣⵡⵓⵔⵜ - introduction

tiggi n tmskirt - ⵜⵉⴳⴳⵉ ⵏ ⵜⵎⵙⴽⵉⵔⵜ - Réalisation de la tâche

tifrkt - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ - étape

tifrkt n dat n ufars - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴷⴰⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de pré- production 

tifrkt n dat n ussfld - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴷⴰⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ - étape de la pré-écoute 

tifrkt n ḍaṛat n ufars -ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴹⴰⵕⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de la post production
 
tifrkt n ḍaṛat n ussfld - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴹⴰⵕⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ étape post écoute 

tifrkt n ufars - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de la production 

tifrkt n ussfld -ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ - étape de l'écoute 

tikki n ismigiln - ⵜⵉⴽⴽⵉ ⵏ ⵉⵙⵎⵉⴳⵉⵍⵏ - présentation des 
conseils 

tikki n tnmmalin - ⵜⵉⴽⴽⵉ ⵏ ⵜⵏⵎⵎⴰⵍⵉⵏ - donner des consignes
 
tilal - ⵜⵉⵍⴰⵍ - activités 

tilal n uwrar - ⵜⵉⵍⴰⵍ ⵏ ⵓⵡⵔⴰⵔ - activités ludiques 

tinawt tarusridt - ⵜⵉⵏⴰⵡⵜ ⵜⴰⵔⵓⵙⵔⵉⴷⵜ - style indirect 

tinawt tusridt - ⵜⵉⵏⴰⵡⵜ ⵜⵓⵙⵔⵉⴷⵜ - style direct 

tirra - ⵜⵉⵔⵔⴰ - écriture 

ti
γri - ⵜⵉⵖⵔⵉ - lecture 

tizlit - ⵜⵉⵣⵍⵉⵜ - comptine, chant

tizmmar - ⵜⵉⵣⵎⵎⴰⵔ - capacités 

tutra - ⵜⵓⵜⵔⴰ - demande




source:
ⴰⵏⵎⵎⴰⵍ ⵏ ⵜⵙⵍⵎⴰⴷⵜ ⴷ ⵓⵙⵍⵎⴰⴷ
ⵏ ⵜⵓⵜⵍⴰⵢⵜ ⵜⴰⵎⴰⵣⵉⵖⵜ
ⴰⵙⵍⵎⴷ ⴰⵎⵏⵣⵓ