ⵜⴰⵎⴰⵡⴰⵍⵜ ⵏ ⵉⵔⵉⵎⵉⵡⵏ ⵉⴱⵉⴷⴰⴳⵓⵊⵉⵏ
Glossaire des termes pédagogiques en amazighe
قائمة للمفردات البيداغوجية بالامازيغية
tamaziɣt -ⵜⴰⵎⴰⵣⵉⵖⵜ - français
aḍṛiṣ amallas- ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⴰⵍⵍⴰⵙ- texte narrative
aḍṛiṣ amskan - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⴽⴰⵏ - texte prescriptif
aḍṛiṣ amssfraw - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⵙⴼⵔⴰⵡ - texte explicatif
aḍṛiṣ amssnẓay- ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵎⵙⵙⵏⵥⴰⵢ - texte argumentatif
aḍṛiṣ anmsawal - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵏⵎⵙⴰⵡⴰⵍ - texte conversationnel
aḍṛiṣ anγmas - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵏⵖⵎⴰⵙ - texte informatif
aḍṛiṣ asnummal - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵙⵏⵓⵎⵎⴰⵍ - texte descriptif
aḍṛiṣ asnγmas - ⴰⴹⵕⵉⵚ ⴰⵙⵏⵖⵎⴰⵙ - texte informatif
afars amgraw - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⴳⵔⴰⵡ - production collective
afars amdan - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⴷⴰⵏ - production individuelle
afars amiray - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ- production écrite
afars amiwan - ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - production orale
afukks - ⴰⴼⵓⴽⴽⵙ - habilité
allas - ⴰⵍⵍⴰⵙ - narration
amagrad - ⴰⵎⴰⴳⵔⴰⴷ - chapitre
anaw n twinas - ⴰⵏⴰⵡ ⵏ ⵜⵡⵉⵏⴰⵙ - types de phrases
anmmal - ⴰⵏⵎⵎⴰⵍ - guide
annγms - ⴰⵏⵏⵖⵎⵙ- informer
armmus - ⴰⵔⵎⵎⵓⵙ - concept
asaggʷ - ⴰⵙⴰⴳⴳⵯ- Supposition
asagm - ⴰⵙⴰⴳⵎ - ressource
asdɣr - ⴰⵙⴷⵖⵔ- se situer
asfti -ⴰⵙⴼⵜⵉ - conjugaison
asftu - ⴰⵙⴼⵜⵓ - dictée
askan - ⴰⵙⴽⴰⵏ - prescription
asiṭṭn - ⴰⵙⵉⵟⵟⵏ - calcul
asiwl xf tufrayin - ⴰⵙⵉⵡⵍ ⵅⴼ ⵜⵓⴼⵔⴰⵢⵉⵏ - exprimer ses sentiments
asiwl s isillifn - ⴰⵙⵉⵡⵍ ⵙ ⵉⵙⵉⵍⵍⵉⴼⵏ - expression gestuelle
asmar - ⴰⵙⵎⴰⵔ - préparation
asmkl - ⴰⵙⵎⴽⵍ - remédiation
asmuttg - ⴰⵙⵎⵓⵜⵜⴳ - préparation
asmzazal - ⴰⵙⵎⵣⴰⵣⴰⵍ - comparaison
asnflul n izlan - ⴰⵙⵏⴼⵍⵓⵍ ⵏ ⵉⵣⵍⴰⵏ - création poétique
asnmal - ⴰⵙⵏⵎⴰⵍ - définition
asnnufr - ⴰⵙⵏⵏⵓⵔⴼ - dépréciation
asnuml - ⴰⵙⵏⵓⵎⵍ - description
asnγl - ⴰⵙⵏⵖⵍ - copie
asurs - ⴰⵙⵓⵔⵙ- situation- وضعية
asurs amkrus - ⴰⵙⵓⵔⵙ ⴰⵎⴽⵔⵓⵙ - situation problème
asurs awttas - ⴰⵙⵓⵔⵙ ⴰⵡⵜⵜⴰⵙ - situation cible - وضعية هدف
asurs n ulmmud-ⴰⵙⵓⵔⵙ ⵏ ⵓⵍⵎⵎⵓⴷ- situation d’apprentissage
asurs n umsawaḍ- ⴰⵙⵓⵔⵙ ⵏ ⵓⵎⵙⴰⵡⴰⴹ - situation
communicative
asrs - ⴰⵙⵔⵙ - palier
assaγ - ⴰⵙⵙⴰⵖ - nomination
assfru - ⴰⵙⵙⴼⵔⵓ - explication
assitg - ⴰⵙⵙⵉⵜⴳ - appréciation
assnẓi - ⴰⵙⵙⵏⵥⵉ - argumentation
assufγ n ilugn - ⴰⵙⵙⵓⴼⵖ ⵏ ⵉⵍⵓⴳⵏ - extraction de la règle
astal s usuγd - ⴰⵙⵜⴰⵍ ⵙ ⵓⵙⵓⵖⴷ - évaluation formative تقويم تكويني
astal s tugga - ⴰⵙⵜⴰⵍ ⵙ ⵜⵓⴳⴳⴰ- évaluation certificative - تقويم إشهادي
astal - ⴰⵙⵜⴰⵍ/ tayaduzt - ⵜⴰⵢⴰⴷⵓⵣⵜ - évaluation
aswir amiray - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - niveau de l’écrit
aswir awiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau oral
aswir n urmas amiray - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵔⵎⴰⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - niveau de la compréhension écrite
aswir n urmas amiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵔⵎⴰⵙ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau de la compréhension
orale
aswir n uwnni amiwan - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵓⵡⵏⵏⵉ ⴰⵎⵉⵡⴰⵏ - niveau de l’expression orale
aswir n tsugrt - ⴰⵙⵡⵉⵔ ⵏ ⵜⵙⵓⴳⵔⵜ - palier d’une compétence -مرحلة كفاية
aswuddu - ⴰⵙⵡⵓⴷⴷⵓ - gestion
awnni nɣdd afars amiray - ⴰⵡⵏⵏⵉ ⵏⵖⴷⴷ ⴰⴼⴰⵔⵙ ⴰⵎⵉⵔⴰⵢ - expression ou production écrite
azruy - ⴰⵣⵔⵓⵢ - renoncement
azzray amgru - ⴰⵣⵣⵔⴰⵢ ⴰⵎⴳⵔⵓ - correction collective
azzray amdan - ⴰⵣⵣⵔⴰⵢ ⴰⵎⴷⴰⵏ - correction individuelle
g ubrid n ulmmud - ⴳ ⵓⴱⵔⵉⴷ ⵏ ⵓⵍⵎⵎⵓⴷ - en cours d'acquisition
iluɣma n usgzl n uḍṛiṣ - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⴳⵣⵍ ⵏ ⵓⴹⵕⵉⵚ - exercices de réduction du texte
iluɣma n usmad - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵎⴰⴷ - exercices de complétion
iluɣma n ussirw n uḍṛiṣ - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵙⵉⵔⵡ ⵏ ⵓⴹⵕⵉⵚ - exercices d’enrichissement du texte
iluɣma n ussuds n twinst - ⵉⵍⵓⵖⵎⴰ ⵏ ⵓⵙⵙⵓⴷⵙ ⵏ ⵜⵡⵉⵏⵙⵜ -
exercices de réorganisation des éléments de la phrase
imqqimn - ⵉⵎⵇⵇⵉⵎⵏ - pronoms
imqqimn imiltn - ⵉⵎⵇⵇⵉⵎⵏ ⵉⵎⵉⵍⵜⵏ - pronoms possessifs
imrnutn n udɣar - ⵉⵎⵔⵏⵓⵜⵏ ⵏ ⵓⴷⵖⴰⵔ -adverbes du lieu
imrnutn n wakud - ⵉⵎⵔⵏⵓⵜⵏ ⵏ ⵡⴰⴽⵓⴷ - adverbes du temps
imskann - ⵉⵎⵙⴽⴰⵏⵏ - démonstratifs
imyagn - ⵉⵎⵢⴰⴳⵏ - verbes
imẓlayn - ⵉⵎⵥⵍⴰⵢⵏ - déterminants
inɣmisn iffarn - ⵉⵏⵖⵎⵉⵙⵏ ⵉⴼⴼⴰⵔⵏ - informations implicites
isaɣuln - ⵉⵙⴰⵖⵓⵍⵏ - Références / référentiels
isggurn - ⵉⵙⴳⴳⵓⵔⵏ - moyens/ supports
iskkiln n tfinaɣ - ⵉⵙⴽⴽⵉⵍⵏ ⵏ ⵜⴼⵉⵏⴰⵖ - alphabet tifinaghe
isugam - ⵉⵙⵓⴳⴰⵎ - ressources
ittwalmad - ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - acquis
ُ
ur ittwalmad - ⵓⵔ ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - non acquis
ittwalmad - ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - acquis
ُ
ur ittwalmad - ⵓⵔ ⵉⵜⵜⵡⴰⵍⵎⴰⴷ - non acquis
tabiblyugrafiyt - ⵜⴰⴱⵉⴱⵍⵢⵓⴳⵔⴰⴼⵉⵢⵜ - bibliographie
tabridt - ⵜⴰⴱⵔⵉⴷⵜ - méthodologie
tabridt n uswuddu - ⵜⴰⴱⵔⵉⴷⵜ ⵏ ⵓⵙⵡⵓⴷⴷⵓ - méthode de gestion
tajṛṛumt - ⵜⴰⵊⵕⵕⵓⵎⵜ - grammaire
talɣiwin d twilawin - ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⴷ ⵜⵡⵉⵍⴰⵡⵉⵏ - formes et expressions
talɣiwin n tfada - ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⵏ ⵜⴼⴰⴷⴰ - formes du conditionnel
talɣiwin n tɣara - ⵜⴰⵍⵖⵉⵡⵉⵏ ⵏ ⵜⵖⴰⵔⴰ - formes d'état
tamgalt - ⵜⴰⵎⵔⴳⴰⵍⵜ - conclusion
tamsirdt - ⵜⴰⵎⵙⵉⵔⴷⵜ - cours - درس
tamyadast - ⵜⴰⵎⵢⴰⴷⴰⵙⵜ - approche
tamyadast n uslmd - ⵜⴰⵎⵢⴰⴷⴰⵙⵜ ⵏ ⵓⵙⵍⵎⴷ ⵙ ⵜⵙⵓⴳⴰⵔ - approche de l'enseignement par compétences
tanfust - ⵜⴰⵏⴼⵓⵙⵜ - conte
tankda n wiyyaḍ - ⵜⴰⵏⴽⴷⴰ ⵏ ⵡⵉⵢⵢⴰⴹ - présenter autrui
tankda n yixf - ⵜⴰⵏⴽⴷⴰ ⵏ ⵢⵉⵅⴼ - se présenter
taratsa n ustal - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵓⵙⵜⴰⵍ - grille d'évaluation
taratsa n uzzray - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵓⵣⵣⵔⴰⵢ - grille de correction
taratsa n tmnẓit - ⵜⴰⵔⴰⵜⵙⴰ ⵏ ⵜⵎⵏⵥⵉⵜ - grille de vérification
tarayt - ⵜⴰⵔⴰⵢⵜ - écriture
tasarwa - ⵜⴰⵙⴰⵔⵡⴰ - exploitation
tasddart - ⵜⴰⵙⴷⴷⴰⵔⵜ - paragraphe
tasugrt tamirayt - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵉⵔⴰⵢⵜ - compétence écrite
tasugrt tamiwant - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵉⵡⴰⵏⵜ - compétence orale
tasugrt tamyawaḍt - ⵜⴰⵙⵓⴳⵔⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⵡⴰⴹⵜ - compétence communicative
tasγnt gr-tanimant - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⴳⵔ- ⵜⴰⵏⵉⵎⴰⵏⵜ - fonction interpersonnelle
tasγnt tamskant - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵎⵙⴽⴰⵏⵜ - Fonction directive
tasγnt tamyawaḍt - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⵡⴰⴹⵜ - fonction communicative
tasγnt tanimant -ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵏⵉⵎⴰⵏⵜ - fonction personnelle
tasγnt tasaγult - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵙⴰⵖⵓⵍⵜ - Fonction référentielle
tasγnt tasnflult - ⵜⴰⵙⵖⵏⵜ ⵜⴰⵙⵏⴼⵍⵓⵍⵜ - fonction créatrice
tastut - ⵜⴰⵙⵜⵓⵜ - mise en situation
tawafit - ⵜⴰⵡⴰⴼⵉⵜ - découverte
tawinst tamyagant - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵎⵢⴰⴳⴰⵏⵜ - phrase verbale
tawinst tanaḍt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⴹⵜ - phrase impérative
tawinst tanalawt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⵍⴰⵡⵜ -phrase déclarative
tawinst tanaẓaft - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵏⴰⵥⴰⴼⵜ - phrase exclamative
tawinst tasqsayt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵙⵇⵙⴰⵢⵜ - phrase interrogative
tawinst tasmawant -ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵙⵎⴰⵡⴰⵏⵜ - phrase nominale
tawinst tattwaγt - ⵜⴰⵡⵉⵏⵙⵜ ⵜⴰⵜⵜⵡⴰⵖⵜ - phrase passive
tazwurt - ⵜⴰⵣⵡⵓⵔⵜ - introduction
tiggi n tmskirt - ⵜⵉⴳⴳⵉ ⵏ ⵜⵎⵙⴽⵉⵔⵜ - Réalisation de la tâche
tifrkt - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ - étape
tifrkt n dat n ufars - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴷⴰⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de pré- production
tifrkt n dat n ussfld - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴷⴰⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ - étape de la pré-écoute
tifrkt n ḍaṛat n ufars -ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴹⴰⵕⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de la post production
tifrkt n ḍaṛat n ussfld - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⴹⴰⵕⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ étape post écoute
tifrkt n ufars - ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⵓⴼⴰⵔⵙ - étape de la production
tifrkt n ussfld -ⵜⵉⴼⵔⴽⵜ ⵏ ⵓⵙⵙⴼⵍⴷ - étape de l'écoute
tikki n ismigiln - ⵜⵉⴽⴽⵉ ⵏ ⵉⵙⵎⵉⴳⵉⵍⵏ - présentation des
conseils
tikki n tnmmalin - ⵜⵉⴽⴽⵉ ⵏ ⵜⵏⵎⵎⴰⵍⵉⵏ - donner des consignes
tilal - ⵜⵉⵍⴰⵍ - activités
tilal n uwrar - ⵜⵉⵍⴰⵍ ⵏ ⵓⵡⵔⴰⵔ - activités ludiques
tinawt tarusridt - ⵜⵉⵏⴰⵡⵜ ⵜⴰⵔⵓⵙⵔⵉⴷⵜ - style indirect
tinawt tusridt - ⵜⵉⵏⴰⵡⵜ ⵜⵓⵙⵔⵉⴷⵜ - style direct
tirra - ⵜⵉⵔⵔⴰ - écriture
tiγri - ⵜⵉⵖⵔⵉ - lecture
tizlit - ⵜⵉⵣⵍⵉⵜ - comptine, chant
tizmmar - ⵜⵉⵣⵎⵎⴰⵔ - capacités
tutra - ⵜⵓⵜⵔⴰ - demande
source:
ⴰⵏⵎⵎⴰⵍ ⵏ ⵜⵙⵍⵎⴰⴷⵜ ⴷ ⵓⵙⵍⵎⴰⴷ
ⵏ ⵜⵓⵜⵍⴰⵢⵜ ⵜⴰⵎⴰⵣⵉⵖⵜ
ⴰⵙⵍⵎⴷ ⴰⵎⵏⵣⵓ